Monday, 13 April 2015

Cabaran Dalam Melaksanakan Hudud DiMalaysia




Ini kisah benar yg diceritakan seorang us­­­taz yg mungkin boleh kita jadikan renungan. Kisah berkenaan se­orang artis cantik terkenal, yg penampilan sangat seksi dengan pakaian men­jolok mata.

Selepas habis satu program di sebuah stesen televisyen, artis berkenaan terkejut besar setelah komputer riba miliknya yg berharga ribuan ringgit yg ditinggalkan dalam kereta lesap dicuri.

Dalam keadaan amat marah, artis itu terus meluahkan ungkapan kepada ustaz berkenaan yg kebetulan berada di tempat kejadian: “Ustaz bila lagi nak buat hudud supaya boleh dipotong tangan pencuri ini.”

Pengajaran daripada kisah ini adalah rata2 umat Islam di Malaysia tidak kira sama ada mereka taat mengerjakan suruhan agama atau sebaliknya, tidak akan menentang jika hukum hudud dilaksanakan.
Sehubungan itu, apakah faktor yg menyebabkan hukum hudud masih tidak dilaksanakan walaupun umat Islam yg merupakan penduduk majoriti negara ini menyokongnya? 

Malah kerajaan Kelantan sendiri pernah meluluskan Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) 1993 (Kelantan) yg mengandungi hukum hudud, qisas dan takzir; tetapi segala yg terkandung dalamnya tidak pernah dilaksanakan.

Bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad berkata, walaupun enakmen itu diluluskan pada 1993, ia tidak boleh dilaksanakan kerana ada kesalahan iaitu membunuh, mencuri, merompak, merogol dan meliwat terletak di bawah bidang kuasa Kerajaan Persekutuan.

Bagi kesalahan dalam enakmen ini yg terletak dalam bidang kuasa negeri seperti zina, menuduh orang berzina, meminum arak dan murtad juga tidak boleh dilaksanakan kerana ia bercanggah dengan Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965.

Akta ini mengehadkan hukuman yg boleh ditetapkan oleh badan perundangan negeri hanya kepada penjara tidak melebihi tiga tahun, denda tidak melebihi RM5,000 dan sebatan tidak melebihi enam kali.

Justeru, walaupun kerajaan Kelantan telah membuat pindaan kepada enakmen yg dibentang semula pada 18 Mac lalu, semua masalah itu masih lagi wujud dan tidak diselesaikan.

Oleh itu, apa yg boleh dikatakan ialah pelaksanaan hukum hudud di negara ini akan melalui ‘jalan kampung’ dan bukannya ‘lebuh raya’ kerana segala masalah ini perlu diselesaikan terlebih dahulu.

Mengenai cadangan Pas untuk membawa rang undang2 persendirian meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965, langkah itu hanya akan membolehkan pelaksanaan kesalahan jenayah melibatkan zina, menuduh orang berzina, meminum arak dan murtad yg terpakai hanya kepada orang Islam.
Jika Pas ingin melaksanakan hukuman hudud bagi kesalahan yg terletak di bawah bidang kuasa Kerajaan Persekutuan misalnya membunuh, mencuri, merompak dan juga bagi kesalahan qisas dan takzir, maka perlulah mendapat kebenaran Parlimen terlebih dahulu.

Jika Parlimen membenarkannya, hukum hudud ini mestilah terpakai kepada semua orang Islam dan bukan Islam selaras dengan Perkara Lapan Perlembagaan Persekutuan yg menetapkan semua orang adalah sama rata di sisi undang2.

Mahkamah yg akan membicarakan kes2 ini ialah mahkamah sivil kerana mempunyai bidang kuasa terhadap orang Islam dan juga bukan Islam.

Persoalannya disini, adakah orang bukan Islam dinegara kita ini akan menerima Undang2 Hudud ini dengan senang hati?

Ketakutan bukan Islam terhadap hukum hudud berpunca kerana orang Islam tidak mempromosikan hukum itu dengan betul. Lebih malang lagi, kalimat hudud telah diserabutkan oleh kita sebagai orang Islam sehingga memberikan persepsi yg begitu negatif terhadap undang2 jenayah Islam ini.

Ada disebut seseorang itu akan disebat 100 kali jika berzina. Mereka tidak diterangkan bahawa sebatan itu cukup ringan berbanding sebatan di penjara Kajang sekarang apabila hanya dengan dua kali dirotan sudah cukup untuk membuat daging punggung terkeluar.

 Yg mereka lihat apabila dilaksanakan sahaja hukum hudud, pertama sekali, yg mereka bimbang ialah potong tangan dan direjam sampai mati, padahal standard pembuktian dalam Islam cukup tinggi, mesti sampai ke peringkat yakin. Kalau ada syubhah, hudud tak boleh dilaksanakan.

Jelaslah, kita masih jauh, hukum hudud tidak boleh dilaksanakan secara tergesa2 sehingga wujud cacat cela yg mungkin bolih memberikan imej negatif pula kepada Islam.

Ini bukan bermaksud kita hendak mempertikai hukum hudud kerana hudud tak boleh dipertikai. Jangan kata, potong tangan habis orang Malaysia tak ada tangan.

Kita tak pertikaikan undang2, tetapi kita nak mempertikaikan bagaimana cara pelaksanaannya, betul atau tak betul. Sama seperti kita tidak boleh mempertikaikan ibadat haji, tapi kita boleh pertikaikan Tabung Haji.

Tafsiran yg dibuat oleh ulama muktabar jelas menyatakan sesebuah negara itu tetap diiktiraf sebagai negara Islam walaupun tidak melaksanakan hukum hudud kerana undang2 jenayah Islam itu hanya sebagai pelengkap.

Sesebuah negara masih dianggap sebagai negara Islam jika ditadbir pemimpin yg majoriti beragama Islam, umat Islam mampu melaksanakan ibadat secara bebas dan kerajaan sedang berusaha untuk melaksanakan undang2 yg berkaitan dengan syariat termasuk hukum hudud.

No comments:

Post a Comment